Vakantietips
Vaak kent een vakantie een moment waarop je je afvraagt wat je kunt gaan doen. De volgende tips kunnen je helpen om op die momenten weinig tijd te verliezen en de sfeer goed te houden:
- Maak een ideeënbus (stop hierin dubbelgevouwen briefjes met daarop iets leuks om te gaan doen, gebruik eventueel kleuren om categorieën aan te duiden en laat de bus mooi versieren),
- zorg dat je 'iets leuks' achter de hand hebt voor een periode met regen,
- maak je eigen activiteitenprogramma voor onderweg naar je vakantieadres,
- bereid je voor op verveling (lees onderaan deze blog).
(Bijna) gratis tips.
- speeltuin (eventueel die grote of iets verder weg),
- picknick (maak samen de hapjes en drankjes klaar),
- buitenspelen,
- speurtocht met opdrachtjes onderweg,
- zwembadje (laat ze helpen met opzetten en vullen),
- zet een sproeier aan,
- watergevecht (waterpistolen, waterballonnen, boterhamzakjes werkt ook prima),
- mijn dag (een dag waarop je kind zelf mag beslissen wat er gegeten wordt, hoe laat het in bad en naar bed gaat),
- moestuin maken, verzorgen en plukken/ eten wat er groot genoeg gegroeid is,
- bioscoopdag (kies een film uit, ga eventueel samen naar de bibliotheek, haal bij de supermarkt iets lekkers en maak de kamer helemaal donker),
Met een museumkaart
- NMM (Nationaal Militair Museum) te Soesterberg,
- PIT (Politie en Brandweermuseum) te Almere,
- Mondriaanhuis te Amersfoort,
- NEMO te Amsterdam,
- Naturalis te Leiden,
- Philips Museum te Eindhoven,
- Nederlands Openlucht Museum te Arnhem,
- kijk ook even op de site van de museumkaart, daar vind je nog veel meer leuke tips.
Onderweg naar je vakantieadres.
- autobingo (zoek woorden of plaatjes die je onderweg tegen kunt komen, zet hiervan negen of twaalf bij elkaar op een kaart, maak zoveel verschillende kaarten als je nodig hebt en streep onderweg af wat je ziet, degene die het eerste bingo heeft wint een prijsje),
- maak een tas of rugzakje voor ieder kind, stop daarin pakjes drinken, iets lekkers, een kleinigheidje, laat ze ieder uur iets uitkiezen,
- woorden maken van kentekenplaten (lees de kentekenplaten en verzin zoveel mogelijk bestaande woorden),
- automerken zoeken (kan eventueel in bingo-vorm, wie ziet er de meeste verschillende automerken),
- autotypes zoeken (voor de grotere kinderen of echte auto-liefhebbers is er een variant te maken met per merk zoveel mogelijk modellen),
- ik-zie, ik-zie, wat-jij-niet-ziet en de kleur is (spreek wel af dat je het in de auto houdt, anders wordt het lastig zoeken),
- woord- of dierenketting (noem een woord/ dier en laat ieder een volgend woord/ dier verzinnen met de laatste letter van het zojuist genoemde woord/ dier),
- kleurboek en stiften (kan in de activiteitentas gestopt worden),
- de oude vertrouwde DVD-speler voor de laatste loodjes is erg fijn, net als je eigen hoofdkussen en knuffels.
Blijf zoveel mogelijk in je ritme.
Heb je buiten de vakanties een bepaalde regelmaat of een patroon waaraan je gewend bent? Dan kan het heel fijn zijn om dat patroon in grote lijnen vast te houden in de vakantie. En tegelijkertijd is het fijn om flexibel te zijn waar het kan. Heb je zin in een pyjamadag? Doe dat dan. Wil je uitslapen, wat later ontbijten, zolang als het je niet te veel verstoort kan je dat natuurlijk gewoon doen. Onze persoonlijke ervaring is dat het ritme in grote lijnen hetzelfde blijft, maar dat de tijden wat schuiven. Dit zorgt ervoor dat we toch zonder moeite fruit eten, gezond blijven leven, ontspannen en genieten.
Wat doe je bij verveling?
Bij verveling is het niet direct nodig om in te grijpen. Verveling kan heel goed zijn voor een kind. Even helemaal afdraaien, alles van zich af laten glijden en dan weer nieuwe dingen ontdekken om te doen. Laat je kind daarom even met rust, kijk wat er gebeurt. Is er frustratie? Is er een gevoel van onmacht? Laat het er even zijn, zonder je kind helemaal alleen te laten. Grijp in als je ziet dat je kind vastloopt en niet meer weet wat te doen, verdrietig wordt of teveel frustratie gaat voelen/ opbouwen.
Merk je dat je kind er niet uitkomt? Benoem dan dat dit verveling is, dat verveling saai is, dat er dan niets meer leuk is. Geef aan dat je drie dingen zult voorstellen om te gaan doen. Gebruik daarbij eventueel jullie ideeënbus. Lukt het je kind niet om de verveling voorbij te komen? Help dan door bijvoorbeeld samen een spel te gaan spelen, ga samen de speelgoedkast opruimen, ga samen kijken welke spullen er nog 'goed genoeg' zijn om nog een schooljaar mee te gaan en welke vervangen moeten worden. Betrek je kind bij wat je gaat doen.
Overleg met je kind, vraag naar zijn of haar mening, vraag waar je kind over nadenkt, welke afwegingen worden gemaakt? Geef je kind de ruimte om beslissingen te nemen.
Ben je in huis bezig met opruimen, was draaien, schoonmaken, ramen lappen? Kan je kind je hierbij helpen? Geef je kind een eigen raam en een eigen spons en trekkertje. Laat je kind maar lekker knoeien met water. Een eigen mand met was om op te vouwen kan ook een leuke klus zijn. Hoe werkt dat eigenlijk opvouwen? Wat doe je dan? Vaak zijn de 'suffe dingen' een hele nieuwe bezigheid voor je kind.
De kans is groot dat je kind tijdens deze bezigheid iets verzint om te gaan doen. En als dat niet gebeurt? Dan hebben jullie samen een moment van aandacht voor elkaar. Daarna komt er vanzelf weer een moment waarop je kind zelfstandig iets gaat doen.
Geef je kind ruimte om te experimenteren.
Denk niet te snel dat je kind het niet kan. Alles is tenslotte nieuw voor je kind en alles kan geleerd worden. Wij hebben pas nieuwe deuren en deurkozijnen laten plaatsen. Dat betekende dat er gerepareerd, gestuct en geschilderd moest worden. Onze zoon van zes heeft daar met heel veel plezier bij geholpen en het resultaat mag er zijn. Je helpt je kind zelfvertrouwen op te bouwen als het mag experimenteren. Natuurlijk blijf je erbij, natuurlijk help je waar nodig, maar stimuleer vooral ook het 'zelf doen'. Houd jezelf eens tegen als je wilt ingrijpen, laat het maar gebeuren (in het geval van verf kan je plastic neerleggen als je dat fijn vindt en zo zijn er veel maatregelen te treffen waardoor je kind het zelf mag en kan gaan doen).