Gebruik deze middelen als een indicatie en blijf met elkaar in overleg.
- Op aanwijzing van de ouders, docent, expert.
- Volgens een protocol Digitale checklist hoogbegaafdenwijzer basisonderwijs van het SLO
Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH)
MHR-Surplus
SiDi3 - Schoolprestaties
- Prestatietests (bijv Cito)
- Intelligentietest (IQ vanaf 130 is hoogbegaafd)
Let op, bij onderpresteren zijn de uitslagen lastiger te interpreteren.
Let op, intelligentie is niet het enige meetpunt voor hoogbegaafdheid.
De IQ-test onderscheidt niet: andere vormen van intelligentie (sportiviteit bijvoorbeeld), creativiteit, snelheid van denken, andere denkwijze, concentratievermogen, kiezen van de juiste denkstrategie, emotionele/ sociale/ praktische intelligentie, vermogen om te leren. - Creativiteitstests
- Onderpresteren; discrepantie tussen IQ en prestaties, let vooral ook op de prestaties in de vrije tijd.
- Schommelende prestaties (hoog is geen toeval)
- Analyse van verzameld werk
- Anderen noemen dit kind hoogbegaafd (mede leerlingen, ouders, docenten)
- Het kind geeft zelf aan dat het slimmer is dan zijn medeklasgenoten (vanaf ongeveer 09 jaar)
- Observaties en gesprekken.
- Ze zijn snel in hun denken.
- Ze lopen voor op hun leeftijdsgenootjes in bijvoorbeeld kennis, taalvaardigheid, inzichten.
- Ze zijn erg leergierig (vaak aangezien voor nieuwsgierigheid of bemoeienis).
- Ze zijn onhandig met leeftijdgenoten, sociaal aansluiten is lastig voor ze.
(gebaseerd op Hoogbegaafdheid Realiseren 2014 InHolland)